Recept & Rådgivning

När kan jag prata med en farmaceut?

Våra legitimerade farmaceuter är tillgängliga på telefon, chatt och mail följande tider: Måndag-torsdag kl.08:00-21:00 Fredag kl.08:00-17:00 Lördag kl.10:00-16:00 Söndag kl.10:00-16:00 För att nå våra farmaceuter via mail så går det bra att skicka iväg ett meddelande till hello@meds.se

Kommer ni byta ut mitt läkemedel?

Dessa kallas generika och innehåller samma mängd verksamt ämne, ger samma medicinska effekt och fungerar på samma sätt i kroppen som det din förskrivare angett på receptet, små skillnader som till exempel färg, form och märkning kan dock finnas. Det är tand och läkemedelsförmånsverket som bedömer vilka preparat som är likvärdiga och därmed utbytbara, alla läkemedel granskas och godkänns av myndigheter innan de får säljas

Har ni tystnadsplikt?

Ja. Eftersom MEDS ingår i hälso- och sjukvården följer vi offentlighets- och sekretesslagen. Det innebär att all personal hos oss har tystnadsplikt, oavsett befattning eller huvudmannaskap. Inga uppgifter om dig, dina symptom, din behandling eller situation får under några omständigheter lämnas ut utan ditt godkännande.

Expedierar MEDS djurläkemedel?

Ja, har du djurrecept utställda i ditt personnummer kan du även se och beställa från dessa.

Hur gör jag med överblivna läkemedel?

Läkemedel som blivit över ska tillbaka till ditt apotek för destruktion. Läs mer om hur du returnerar dina läkemedelsrester här (http://meds.se/overblivna-lakemedel/).

Elektroniskt expertstöd - EES

Vid alla receptexpeditioner på MEDS gör farmaceuten en professionell bedömning av de läkemedel du vill hämta för att säkerställa en bra och säker läkemedelsanvändning. EES är ett extra stöd för farmaceuten som ser över dina recept noggrant så att doseringen är rätt för dig samt att inga läkemedel krockar med varandra.

Gäller högkostnadsskyddet på MEDS?

Ja det gör det, alla apotek är anslutna till högkostnadsdatabasen, även MEDS. Läs mer om hur Högkostnadsskyddet fungerar här (http://meds.se/hogkostnadsskydd/).

Kommer ni att byta ut mina läkemedel?

Alla apotek är skyldiga att erbjuda byte till ett likvärdigt läkemedel med lägre pris om det finns, ett så kallat generiskt utbyte. Läkemedel byts ut för att ingen ska behöva betala mer än nödvändigt för läkemedel, varken du eller samhället. När din förskrivare skriver ett recept till dig är hon eller han medveten om att du blir rekommenderad ett utbyte om inte förskrivaren själv motsatt sig utbyte på medicinsk grund. Det är TLV, Tandvårds- och läkemedelsförmånsverket, som beslutar om vilket l...

Finns alla läkemedel på MEDS?

Ja. MEDS är anslutet till det nationella recepthanteringssystemet som innebär att du kan hämta ut alla läkemedel som kan fås på recept hos oss.

Kan jag få en receptspecifikation?

Ja, bocka för rutan att du vill ha en receptspecifikation i kassan så skickar vi med den i ditt paket. Receptspecifikationen kan du t.ex. använda till din arbetsgivare eller ditt försäkringsbolag.

Kan jag köpa mina läkemedel på delbetalning hos MEDS?

Ja, det kan du. Läs mer om delbetalning här (http://meds.se/betalning-leverans/).

Jag behöver läkemedelsrådgivning. Hur får jag det?

Hos MEDS sitter utbildade farmaceuter, apotekstekniker, egenvårdsgivare och hudterapeuter som du kan komma i kontakt med via telefon, chatt eller mejl. Om ärendet gäller ditt personliga läkemedel kan du logga in på Mina recept med hjälp av e-legitimation och chatta med en av våra farmaceuter. Läs mer om rådgivning om läkemedel här (https://meds.se/radgivning-om-lakemedel/).

Är det säkert att hämta ut mina receptbelagda läkemedel på MEDS?

MEDS är ett nätapotek som är godkänt av Läkemedelsverket. Hos oss kan du beställa dina läkemedel tryggt och enkelt. Vi har samma höga krav gällande utbildad personal, hantering av mediciner, identitetskontroll, dosering och annat, som vilket apotek som helst.

Vad behövs för att jag ska kunna hämta ut recept på MEDS?

Det krävs att du loggar in med din e-legitimation. För att hämta ut receptbelagda läkemedel via mobilen krävs Mobilt BankID. För att köpa receptfria läkemedel och andra apoteksprodukter behöver du inte logga in.

Hur får ni tag på mina recept?

Förskrivaren skickar receptet elektroniskt till den centrala receptdepån som sköts av eHälsomyndigheten, som är personuppgiftsansvarig. Alla apotek kan se ditt recept i receptdepån. Har du fått ett pappersrecept av din förskrivare som du vill få expedierat kan du posta det till oss - Meds Apotek AB, Box 42139, 126 30 Hägersten, så registrerar vi det som ett e-recept.

Kan någon annan hämta ut på mina recept?

Ja, om du ger en fullmakt åt den personen. För att ge fullmakt till någon annan eller för att ta bort befintlig fullmakt loggar du in under Mina recept (https://www.meds.se/logga-in-recept/?returnUrl=/mina-recept/) med din e-legitimation. Klicka på fliken Ge fullmakt och följ instruktionerna.

Kan jag hämta ut recept till någon annan?*

Ja, men först måste du ha en fullmakt för den personen. Personen skapar en fullmakt åt dig antingen genom att logga in med e-legitimation på webbplatsen eller genom att lämna in en ifylld fullmaktsblankett på ett apotek. När du sedan loggar in på MEDS med din e-legitimation kan du enkelt se och handla varor och läkemedel som finns på recept för de du har fullmakt för.

Kan jag beställa livsmedel som jag fått på recept hos MEDS?

Ja, om du har ett elektroniskt recept för livsmedel kan du beställa dessa via vår webbplats.

Hur bestäms priserna på läkemedel?

När det gäller receptbelagda läkemedel utanför läkemedelsförmånen, samt receptfria läkemedel som nässpray och huvudvärkstabletter, råder fri prissättning. Alla apotek håller samma prissättning på receptbelagda läkemedel inom läkemedelsförmånen. Det är TLV, Tandvårds- och läkemedelsförmånsverket, som sätter priserna.

Jag har inget högkostnadsskydd, kan jag påbörja ett nu?

Ja, om du köper ett läkemedel på recept som ingår i läkemededelsförmånen.

Vilka varor ingår i förmånerna?

Att en vara är receptbelagd innebär inte automatiskt att den ingår i läkemedelsförmånen men de flesta receptbelagda läkemedel och vissa receptfria läkemedel ingår, även stomiprodukter och förbrukningsartiklar som behövs för att ta vissa mediciner eller för egenkontroll av medicinering.

Kan jag hämta ut så mycket jag vill vid ett och samma tillfälle?

För att få rabatt på dina inköp och för att de ska räknas in i ditt högkostnadsskydd får du hämta ut läkemedel och varor för högst tre månaders förbrukning i taget. När två tredjedelar av behandlingstiden gått från föregående uttag kan du hämta ut nya läkemedel och varor med rabatt, till exempel om du har hämtat ut läkemedel för tre månaders förbrukning måste det alltså ha gått två månader innan du får ta ut på receptet igen. Preventivmedel som p-piller och p-sprutor, är undantagna från denna ...

Hur köper jag mina p-piller till reducerat pris?

Preventivmedel som ingår i läkemedelsförmånen är kostnadsfria för personer som är under 21 år. Kvinnor mellan 21–26 år får olika subvention beroende på landsting, vilket justeras manuellt på varje beställning.

Hur påverkas jag av höjningen av högkostnadsskyddet?

Den 1a januari 2019 kommer en höjning av högkostnadsskyddet att ske, från 2 250 kr till 2 300 kr. Det betyder att du uppnår frikort när du har betalat 2 300 kr för dina läkemedel under ett års tid. Även övriga beloppsgränser (”rabattsteg”) i högkostnadstrappan har höjts. Du som har uppnått frikort under 2018 påverkas inte av den höjda beloppsgränsen och behåller ditt frikort högkostnadsperioden ut. Du som ligger mitt i högkostnadstrappan efter årsskiftet kommer automatiskt att flyttas över til...

Kan jag hämta ut läkemedel som betalas av landstinget hos er?

Ja. Vi ändrar summan på din beställning i efterhand om du väljer faktura som betalsätt eftersom delar eller hela summan av ditt läkemedel ska betalas av landstinget.